Vapaata mainontaa
Esimerkkeinä uudenlaisesta mainontatavoista Pulkkinen nostaa Metron ja Kauppalehden Presson.
Metro mm. syvää mainosten kuvia niin, että toimituksellinen materiaali juoksee mainoskuvan ympäri. Metrossa on mahdollista ostaa myös mainostilaa toimituksellisen materiaalin alta, harmaana vesileimana.
Tämänpäiväisessä Metrossa (pdf) esimerkit tekstin juoksuttamisesta mainoksen ympärillä löytyvät sivuilta 3 ja 10.
Uudet journalistin ohjeet tulevat voimaan vuoden vaihteessa. Vanhoissa ohjeissa tekstimainontaa käsiteltiin jo seitsemännessä kohdassa:
Uusissa ohjeissa mainontaa koskeva kohta on piilotettu rimpsun puoliväliin:
"19. Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava.”
Uusi sanamuoto rajoittaa ennemminkin ilmoittajien haluja, kuin toimittajan työtä. Ehkä sanamuodon muutos olikin paikallaan, Metrokin kun palkittiin Vuoden mediainnovaatio -huomionosoituksella Markkinointiviestinnän toimistojen liiton kautta.
np: Neurosis - The Eye of Every Storm cd
Takaisin